
Overzicht van de ondersteuning
-
De kracht van de school
Amsterdams Beroepscollege Noorderlicht
Het ABC Noorderlicht is met haar diverse populatie een afspiegeling van Amsterdam in het klein. Het is een school waar de leerlingen persoonlijk worden begroet, gezien worden en in hun kracht worden gezet. Door iedereen binnen de school worden de gedragsverwachtingen en de waarden: verantwoordelijkheid, veiligheid, respect en plezier nagestreefd. Er heerst een vriendelijke open sociale sfeer en omgeving, met een duidelijke structuur, die het leren bevordert en waar wordt gewerkt met PBS (positive behavior support), een doelmatige aanpak die zich richt op het versterken van gewenst gedrag en op het voorkomen van probleemgedrag. Het ABC Noorderlicht streeft naar een zo passend mogelijk onderwijs- en ondersteuningsaanbod voor elke leerling.
De leerlingen stellen zichzelf doelen, denken hierbij na over de aanpak, over wie ze zijn en wat ze willen (worden) én bespreken zelf de voortgang op alle vlak geregeld met hun mentor en ouder(s)/verzorger(s). Deze doelen van de leerlingen worden opgenomen in hun OPP (ontwikkelingsperspectiefplan). Signaleringslijsten van Meten is Weten kunnen hiervoor een middel zijn om de ondersteuningsbehoefte voor deze leerlingen vast te stellen.
In de talentklassen en bij de keuzevakken krijgen de leerlingen de kans zich te ontwikkelen en te ontplooien in vakken waarin ze geïnteresseerd zijn. Alle leerlingen in de onderbouw worden gecoacht op studievaardigheden, zoals bijvoorbeeld het plannen en organiseren. Ook het welzijn van de leerlingen is belangrijk. Daarom hebben wij een gezonde schoolkantine, zijn wij een gezonde school en vinden wij het belangrijk dat de leerlingen sporten en bewegen en dagen we hen hierin uit.
-
Overzicht van het ondersteuningsaanbod van de school
Leerweg onder- steuning vmbo |
Hoe werkt de school hieraan? |
Leerweg- ondersteuning vmbo |
|
Ondersteuning bij taal- en rekenen |
Hoe werkt de school hieraan? |
Taal/rekenen |
|
Dyslexie |
|
|
|
Dyscalculie |
|
Ondersteuning bij intelligentie |
Hoe werkt de school hieraan? |
Disharmonische intelligentie |
|
Ondersteuning bij motivatie en leren |
Hoe werkt de school hieraan? |
Motivatie en concentratie |
|
Studievaardig- heden: plannen en organiseren, taakgericht werken |
|
|
|
Ondersteuning bij sociaal- emotioneel functioneren |
Hoe werkt de school hieraan? |
Sociale vaardigheden |
|
Angst en stemming (incl. faalangst) |
|
Omgaan met grenzen |
|
Middelen- gebruik en verslaving |
|
Ondersteuning bij fysieke en zintuiglijke beperkingen |
Hoe werkt de school hieraan? |
Slechtziendheid, slechthorend- heid, motorische beperkingen/ beperkte mobiliteit, beperkte belastbaarheid, chronisch ziek |
|
Ondersteuning thuis en vrije tijd |
Hoe werkt de school hieraan? |
Ondersteuning thuis/vrije tijd |
|
Overige ondersteuning |
Hoe werkt de school hieraan? |
TOS |
|
NT2 |
|